De ce unele femei rămân nemăritate

mireasaLe priveam pe amândouă, le ascultam fără să intervin și brusc mi-am dat seama de ce o plac mai mult pe una din ele, în timp ce pe cealaltă mai deloc. Două femei, trecute de mult de prima tinerețe – una din ele cu trei copii, divorțată, pe la 60 de ani, cealaltă necăsătorită, fără copii, pe la 40 și ceva de ani.

O priveam pe cea de-a doua și mă întrebam de ce nu își împarte viața cu nimeni. Nu puteau să fie de vină cele peste 100 de kilograme pe care le are, nu mai sunt de mult atât de superficială încât să mai cred că fizicul contează atât de mult într-o relație. La urma-urmei, cu toții știm femei supraponderale care sunt iubite nebunește de partenerii lor. Nu, sigur nu acesta era motivul. Atunci mi-am spus că trebuie să fie ceva din caracterul ei. Îmi dădea impresia că pozează într-o femeie puternică și că ea a fost cea care a decis că nu vrea să își împartă bătrânețile cu nimeni. Privind mai atent, puteai vedea frustrările acumulate de-a lungul timpului, tocmai din lipsa unui partener de viață. Poza într-o mamă fericită, deși era departe de acest lucru. Povestea cu mândrie cum a crescut de milă o fată abandonată de mama adevărată și cum a cunoscut dragostea de mamă prin ea, deși fata nici măcar nu locuiește în același oraș cu femeia din fața mea. Întrebată de ce nu a adoptat-o, s-a blocat – a zis că pur și simplu nu s-a pus niciodată problema de așa ceva. Va să zică dragostea e totală, numai oficială să nu fie. În plus, mă mai deranja ceva la ea – o curiozitate de-a dreptul nesimțită. Întreba despre orice, indiferent cât de private ar fi aspectele de care era ea curioasă. Ori de câte ori trecea pe lângă mine, se apleca să se uite în laptop să vadă ce fac. Apoi nu mă întreba nimic, fapt care făcea curiozitatea ei cu atât mai deplasată. Poate dacă m-ar fi întrebat ceva, dacă îmi lăsa impresia că acest gest chiar are un scop, nu m-ar fi deranjat atât de mult. Dar așa, se uita, îngâna ușor și pleca de lângă mine. De câte ori auzea pe cineva că are probleme, reacționa prompt: “A cui e vina? E vina ta!”. Fiecare își merită soarta, asta părea să spună femeia singură care probabil se învinovățește că nu a iubit-o nimeni. Sau mai bine zis, se amăgește că ea a ales singurătatea.

Cea de-a doua femeie, divorțata cu trei copii, îmi amintește cumva de Vitoria Lipan a lui Sadoveanu. Și-a crescut copiii mari, ba chiar mai locuiește cu unul din băieți, de asemeni divorțat, și cu copilul acestuia. În plus, își îngrijește și mama, o bătrână hâtră și băgăcioasă, după cum reiese chiar din poveștile ei. Femeie simplă, de la țară, firavă, nu cred să aibă mai mult de 50 de kg, dar care emană o putere incredibilă. Se vede că ea este stâlpul casei și orânduiește toate cele în ogradă ca toată lumea să fie bine. O femeie care a uitat de fericirea ei – așa mi se pare- o femeie care s-a uitat pe ea, pentru a se asigura că celorlalți membri ai familiei nu le lipsește nimic. Probabil d-asta a uitat să își împartă greutățile cu o mână de bărbat. A preluat ea frâiele familiei și tind să cred că-i iese de minune.

E fascinant de observat dialogul dintre cele două: o femeie care nu se dăruiește deloc, nimănui, și o femeie care se dedică în totalitate copiilor, nepoților. Este evident cum cele două nu se înțeleg una pe cealaltă, deși au același deznodământ, rămân nemăritate. Totuși, dacă aș alege între a fi o “mătușă care le știe pe toate” și o mamă singură, care să le rezolve întotdeauna problemele copiilor, cred că aș alege să fiu mamă. Măcar așa aș știi că dragostea copiilor e necondiționată.

P.S.: Ceva din femeia aceasta mă face să cred că nu ea a fost de vină pentru divorț, deci da, o aleg pe ea ca favorită!

Leave a Reply

